Chcete mít zdravější srdce? Jezte steaky.

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

I takhle může vypadat doporučení od některých kardiologů.

Může se zdát, že to všeobecnému přesvědčení. Možná už desetiletí doporučují výživoví poradci a lékaři omezit konzumaci červeného masa a jiných tučných jídel, protože můžou způsobovat onemocnění srdce a cév.

Existují ale nové studie, které tuto obecnou pravdu vyvrací. Nyní se zdá, že to nejsou nasycené tuky, ale sacharidy, které způsobují globální epidemii onemocnění srdce. Je tedy na čase přestat démonizovat steaky.

steak se zeleninou, aspagragusLékařská komunita se zaměřuje na nasycené tuky v mase, mléku a kokosovém oleji. Obecná doporučení většinou zní – vyhnout se červenému masu. Pokud přesto trváte na konzumaci červeného masa, potom je třeba se zaměřit na to nejméně tučné (libové kousky). Doporučení dietologů obvykle zní, konzumovat maximálně 10% denního přísunu kalorií v nasycených tucích.

Tato doporučení ale nikdy nebyla podpořena relevantním výzkumem. Myšlenka, že nasycené tuky způsobují onemocnění srdce, pochází z několika-letých studií zaměřených na pozorování. Vědci požádali účastníky, aby vyplnili detailní dotazníky o svých stravovacích návycích a dále pozorovali své zdraví.

Výzkumníci vypozorovali, že lidé, kteří jedli nasycené tuky, měli mnohem více sklon k srdečním onemocněním. Z toho vyvodili, že maso je kořenem všech chronických onemocnění a zejména onemocnění srdce. Další výzkumníci ale zjistili, že vědci si spíše vybírali data, které podporavali jejich závěry.

Důležitější však je, že tato tvrzení nejsou dostatečně “vědecká”. V roce 2011 se pozorovacími studiemi přišlo na to, že neexistuje žádná – zdůarzňujeme absolutně nulová, souvislost jezení masa se srdečními onemocněními – což bylo doloženo klinickými studiemi – mnohem přesvědčivější vědeckou metodou.

Pozorovací studie mohou poukázat pouze na korelaci, nikoli kauzalitu těchto jevů. Například vegetaráni mají nižší procenta výskytu srdečních onemocnění. Je to díky bezmase dietě? Nebo protože méně kouří a častěji cvičí než lidé, kteří jedí větší množství masa? Pozorovací studie nedokáží roztřídit tyto jevy.

V posledních letech se několik vědeckých týmů zabývalo otázkou škodlivosti nasycených tuků a zjistili, že tyto nemají žádný vliv na kardiovaskulární onemocnění a úmrtnost.

Desítky podobných výzkumů v poslední době také nezjistilo žádné propojení mezi konzumací červeného masa a negativními důsledky pro cévní systém. 72 nezávislých testů s více než 600 000 lidmi vedlo vědce k přesvědční, že “Nasycené tuky nejsou to, čeho bychom se měli bát.”

A čeho bychom se tedy bát měli? Sacharidů.

syrový steakJe třeba uvážit, jak se jídelníček lidí postupem času mění. Vládní data od roku 1960 do roku 2014 ukazují, že dostupnost červeného masa klesla o 28 %. Dostupnost čerstvého mléka klesla o 75 %. Konzumace živočiných tuků – jako sádla a másla – klesla o 27 % (vzpomeňme na ceny másla).

Kdyby byl nasycené tuky opravdu tak nezdravé, potom obezita, cukrovka a onemocnění srdce museli nutně sledovat globální vývoj dostupnosti potravin. Nic takového se ale neděje.

Zatímco konzumace červeného masa a nasycených živočišných tuků neustále klesá, množství srdečních onemocnění a onemocnění cév raketově roste.

Lidé nahradili nasycené tuky sacharidy. Tělo přeměňuje sacharidy na glukózu a tím dochází ke zvyšování množství krevního cukru. To dlouhodobě přispívá k obezitě, cukrovce a srdečním onemocněním.

Podle nejnovějších výzkumů platí, že konzumace červeného masa a nasycených tuků není škodlivá, pokud je následována dietou s nižším příjmem sacharidů.

Takže pokud si chcete ochránit srdce a cévy, rozpalte gril a udělejte si steak.

Sdílet.

Zanechat odpověď