6 typů jídel, kterým je třeba se vyvarovat při těhotenství

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Odřeknout si měkké sýry, chlazené bagety, tatarák nebo sushi nemusí být zrovna příjemné, ale za draví vašeho dítěte to určitě stojí.

Během těhotenství je logické, že začnete dávat větší pozor na to, co jíte. Nejíte totiž sama za sebe, ale také za své dítě. Pravidlo, že jsme to, co jíme zde nabírá jiný rozměr – to co jíte utváří i vaše dítě. Volby, které uděláte a nebo neuděláte během těhotenství tak mohou být zásadní dlouhodobý dopad na vaše dítě.

Nejen, že musíte dodržovat určité dietní doporučení – co se týče celkového složení potravy. Musíte dodržovat také dietní omezení – existuje celá řada jídel, kterých je třeba se zcela vyvarovat.

měkký sýrNepasterizovaný sýr

Pasterizace je proces při kterém se teplem ničí patogeny v jídle. Většina sýrů je pasterizovaných, ale existuje celá řada sýrů, které pasterizaci při své výrobě neprocházejí. Mezi ně patří zejména takzvané měkké sýry. Ty mají vyšší riziko, že budou obsahovat listérii zmiňovanou o odstavec výše. Při nákupu sýra si tedy důkladně kontrolujte etikety.

Syrové vejcevařené vejce

Je všeobecně známý fakt, že vejce mohou obsahovat zárodky salmonely. Mějte proto na paměti, že nejen samotné vejce, ale také různé vaječné výrobky, které neprojdou dostatečnou tepelnou úpravou mohou způsobit onemocnění salmonelózou. Pozor na různé dresingy, domácí zmrzliny, vaječné koňaky (už samotný alkohol by se neměl konzumovat) apod.

Chlazené připravené maso

Chlazené připravené maso, které je například v bagetách, sendvičích a podobných chlazených jídlech může obsahovat listérii. Ta může způsobovat nemoc, která se nazývá listerióza. Příznaky jsou horečky, bolesti hlavy, ztuhlý krk a nevolnost. Listérie je nejvíce nebezpečná pro těhotné ženy, protože může vést k potratu, předčasnému porodu nebo životu ohrožující infekci dítěte. Pokud jste na cestách a napadne vás dát si na benzince bagetu, raději si kupte jinou svačinu.

Syrové nebo nedovařené masosushi

Syrové nebo nedovařené maso – jako medium-rare steak, sushi nebo tatarák v sobě nesou zvýšené riziko výskytu salmonely. Výskyt onemocnění salmonelou je poměrně častý – poznáte ji podle příznaků, kterými jsou nevolnost, horečka a křeče v břiše. Těhotné ženy mohou být náchylnější k infekci salmonelou a samotné bakterie mohou ovlivnit i vaše dítě. Kromě nevolnosti může salmonela přivodit také dehydrataci, která může zapříčinit předčasné stahy dělohy.

Některé druhy ryb

Ryby jako tuňák, makrela, mečoun a žralok mají vysoký obsah rtuti v těle. Konzumaci těchto druhů ryb je tedy lepší se vyvarovat. Vystavení se účinkům rtuti může způsobit poškození centrálního nervového systému dítěte a tak přivodit motorické, intelektuální či psychosociální poškození. Neznamená to, že je potřeba mořské plody zcela vynechat. Pouze je třeba volit takové, které mají obsah rtuti v těle nižší. Naopak losos nebo sardinky jsou výbornou volbou, protože mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin a nízký obsah rtuti.

Uzené mořské plody

Stejně jako chlazené jídlo i uzené mořské plody mohou obsahovat listérii. Pokud ryby milujete, volte typy ryb s nižším obsahem rtuti a připravujte si je raději doma, kde si můžete být téměř jistí jejich čerstvostí. Není to stejné, jako dát si dobrou rybu v kvalitní restauraci, ale za prevenci možným rizikům to stojí.

 

 

 

Sdílet.

Zanechat odpověď